Dawniej nie istniały oddzielne, państwowe urzędy rejestrujące stan cywilny. Kościół katolicki pod koniec XVI w. wprowadził na swoje potrzeby instytucję ksiąg metrykalnych, z czasem księgi takie zaczęły prowadzić inne wyznania. Tendencja do prowadzenia osobnej, świeckiej rejestracji pojawiła się od końca XVIII w. Początkowo proboszczowie parafii stali się urzędnikami stanu cywilnego.
W Polsce dopiero w XIX w. powstały obecne dzisiaj „urzędy stanu cywilnego”. Pojawiły się na ziemiach zaboru pruskiego w 1874 r.
Urzędnikami stanu cywilnego byli burmistrzowie lub wójtowie. Przedmiotem rejestracji były trzy rodzaje zdarzeń: urodzenia, śluby i zgony. Każdy urząd prowadził równolegle dwa rejestry: rejestr główny (unikat, pozostawiany w siedzibie urzędu) i rejestr poboczny (duplikat, corocznie przekazywany do sądu obwodowego).
Ślub cywilny krok po kroku.
W dwudziestoleciu międzywojennym zachowano systemy z poszczególnych dawnych państw zaborczych. Dopiero w 1946 r. wprowadzono świeckie urzędy stanu cywilnego.
Akt małżeństwa jest częścią księgi stanu cywilnego. Przechowywany jest tylko w urzędzie stanu cywilnego lub archiwum państwowym. Obywatele mogą w pewnych przypadkach otrzymać jedynie odpis aktu małżeństwa. Odpisy takie potocznie nazywane są aktem małżeństwa lub ślubu.
Jakich dokumentów potrzebujesz w przypadku ślubu cywilnego?
Urząd Stanu Cywilnego w Białej Podlaskiej
ul. Janowska 27
21-500 biała Podlaska
tel. 83 341 64 11
83 341 64 12
83 341 64 13
fax 83 343 29 10
Przydatne wnioski do pobrania tutaj
Źródło: Wikipedia